Na Adrii Airways ne zanikajo navedb o poceni letalskih vozovnicah

NatisniNatisni

Medij: Delo Avtorji: Vanja Tekavec, Aleš Stergar Teme: Mali delničarji Rubrika / Oddaja: Gospodarstvo Datum: 26.04.2013 Spletna izdaja: 19.20

Z afero o poceni in brezplačnih letih se bo ukvarjala tudi protikorupcijska komisija.

Adria Airways je pozno popolne sporočila, da bo vse podatke in dokumente o prodaji poceni letalskih vozovnic predala protikorupcijski komisiji.

Ljubljana - Vse kaže, da dobiva afera o »zastonjkarskih« letalskih vozovnicah nove razsežnosti. Na Adrii Airways bodo še enkrat preverili, ali so nekateri politiki, poslovneži in drugi pomembneži, med njimi tudi minister za notranje zadeve Gregor Virant, poceni leteli s slovenskim nacionalnim prevoznikom. Preverili bodo tudi, kako so v javnost pricurljale informacije o cenah vozovnic. Pozno popoldan je začasni predsednik uprave Adria Airways Mark Anžur napovedal, da bo Adria vse dokumente o poceni letalskih vozovnicah predala Komisiji za preprečevanje korupcije (KPK).

Adria Airways vložila kazensko in dve odškodninski tožbi

Vendar pa brezplačne letalske vozovnice niso edini posel, ki ga želijo razčistiti na Adrii Airways. Nasprotno; Adria Airways je tik pred koncem leta 2012 zoper nekdanje vodilne delavce, tudi člane poslovodstva, vložila dve odškodninski tožbi in eno kazensko ovadbo. V obeh primerih je bila Adria skupno oškodovana za približno milijon evrov, je danes pojasnil Anžur.

Proti katerim nekdanjim vodilnim so vložili tožbe, Anžur ni želel razkrivati, iz gradiva za današnjo skupščino pa izhaja, da gre za različne posle. Prvi se nanaša na nakup nafte pri družbi Mediterranean Oil Trading Limited, od katerega Adria kljub visokim stroškom ni imela nič.

»Pri teh poslih je Adria v breme svojega premoženja utrpela oziroma opravila za 311.595 evrov izplačil, ne da bi v zameno za to prejela kakršnokoli korist,« lahko preberemo v gradivu za skupščino. Ker je pri poslu dobave goriva v času od oktobra 2007 do septembra 2008 prišlo do neskrbnega ravnanja, je Adria zoper dva nekdanja člana poslovodstva družbe sprožila odškodninsko tožbo v višini 311.595 evrov.

Za skoraj 800.000 evrov škode pa naj bi Adria utrpela zaradi neupravičenega izplačevanja provizij posrednikom za prodajo letalskih vozovnic, ki pa dela dejansko niso opravljali. Zaradi suma storitve zlorabe položaja je Adria sprožila dve kazenski ovadbi zoper dva od vodilnih delavcev, lahko preberemo v skupščinskem gradivu.

»Kazenski ovadbi se nanašata na sklepanje škodljivih poslov in neupravičeno plačevanje provizij za storitve splošnih prodajnih agencij in supervizije v korist družb Melius s sedežem v ZDA, Estrategias s sedežem v Mehiki in Adria Turism Isletmeleri s sedežem v Turčiji. V eni zadevi pa je podan sum, da se je brez pooblastila uprave sklenil aneks k pogodbi o zaposlitvi, s katerim se je oddobrilo povečanje plače in nato njeno izplačilo v korist drugega delavca družbe. V družbi niso bili pridobljeni nobenih dokazi, ki bi kazali na to, da bi bili s škodljivostjo omenjenih poslov oziroma neupravičenostjo plačil lahko seznanjeni tudi bivši člani uprave, nadzornega sveta ali upravnega odbora družbe,« še beremo v gradivu za skupščino.

Več o dogajanju na današnji skupščini je po njej pojasnil predsednik Društva Mali delničarji Slovenije Rajko Stankovič. »Odškodninska tožba za dobrih 310.000 evrov zaradi nabave kerozina je bila vložena proti nekdanji upravi Tadeja Tufka. Na današnji skupščini je vodstvo Adrie povedalo, da Tadej Tufek vso odškodninsko odgovornost zanika. Podane so tudi tri kazenske ovadbe proti nekdanjim delavcem. Njihovih imen uprava ni razkrila, povedali so le, da ne gre za predsednike in člane uprave, temveč za kader, ki je bil visoko na položaju. Ta kazenska ovadba nakazuje oškodovanje družbe za skoraj 800.000 evrov. Poceni letalske vozovnice niso del tega kazenskega postopka,« je po skupščini pojasnil Stankovič.

Po neuradnih informacijah Dnevnika je Adria vložila kazenske ovadbe proti nekdanjemu komercialnemu direktorju Tomažu Kostanjšku in njegovemu pomočniku Tomažu Škoficu.

Koliko okostnjakov je v omarah Adrie?

Pred dobrima dvema letoma, kmalu po prevzemu funkcije, sta takratni glavni izvršni direktor Klemen Boštjančič in izvršni direktor Robert Vuga v pogovoru za Sobotno prilogo Dela napovedala, da nobenega okostnjaka ne bosta pometla pod preprogo. Omenjala sta nepravilnosti pri gradnji poslovne hiše v Zgornjem Brniku, precej domač pristop k gradnji tretjega hangarja, zgodbe o svetovanju, marketinških pogodbah, storitvah IT.

Postavila sta kar nekaj pravilnikov, tudi pravilnik o odobravanju popustov ali brezplačnih letalskih vozovnic, kar je bilo, po njuni takratni razlagi, dotlej prepuščeno dobri volji posameznikov. V letu 2010 je bilo po njunem takratnem pojasnilu 660 takih primerov, za katere ni bilo čisto jasno, za kaj gre. Od tega jih je bilo, tako je na pamet povedal Klemen Boštjančič, polovica upravičenih.

Še septembra 2011, tik pred dokapitalizacijo – o kateri, mimogrede, še vedno razsojajo v Bruslju – so delničarji glasovali tudi o imenovanju posebnega revizorja, ki naj bi preveril vodenje večine poslov družbe v času, ko jo je vodil Tadej Tufek, njegov nadzorni organ (nadzorni svet in upravni odbor) pa Maks Tajnikar.

Posebni revizor naj bi tako preveril 17 poslov v petih letih druge polovice prvega desetletja tega stoletja. Pod drobnogledom so bili gradnja poslovne stavbe na Brniku, gradnja tretjega hangarja, nepremičninski posli, posli s prodajnimi agenti, čarterske storitve, ki so proti vsej logiki prinašale izgubo, politiki ugodnosti in vodenja zalog, sponzorske pogodbe in kompenzacijski posli ter svetovalne pogodbe. Pod lupo so bile tudi plače in kolektivne pogodbe, pa pogodbe z dobavitelji IT opreme, pogodbe za nakupe, zakupe ali najeme letal, ekonomske podlage za uvajanje in ukinjanje letalskih destinacij, vodenje letaliških taks in razlogi za izgubo popusta pri Aerodromu Ljubljana.

Na Adrii Airways ne zanikajo navedb o poceni letalskih vozovnicah

V javnosti že nekaj dni močno odmeva seznam časnika Dnevnik, kdo vse in za koliko se je poceni vozil z Adrio Airways. Po navedbah časnika so bili tovrstnih ugodnosti deležni mnogi pomembneži, med njimi tudi minister za notranje zadeve Gregor Virant z družino, predsednik uprave Zavarovalnice Triglav Matjaž Rakovec z družino, nekdanji predsednik upravnega odbora AA Maks Tajnikar in drugi pomembneži.

Začasni predsednik uprave Adria Airways (AA) Mark Anžur navedb po današnji skupščini ni niti zanikal niti potrdil. »Teh primerov ne morem ne potrditi ne zanikati. Še vedno ne vemo, ali so bili ljudje, ki jih navaja Dnevnik, deležni bonitet ali ne,« je po skupščini povedal Anžur.

Prav tako ni želel komentirati navedb nekdanjega predsednika uprave AA Tadeja Tufka, da so se pri nakupih letalskih kart sklepale kompenzacije. Na primer z Zavarovalnico Triglav, na podlagi katerih naj bi poceni leteli ne le člani uprave Triglava, temveč tudi njihovi družinski člani. »To bo treba preveriti, zato teh navedb ne morem ne potrditi ne zanikati,« je dejal Anžur.

Minister Virant zanika vse obtožbe

V aferi poceni letalskih kart najbolj izstopa primer ministra za notranje zadeve Gregorja Viranta, kjer se informacije Dnevnika in ministra razlikujejo. Virant trdi, da nobena od letalskih vozovnic, ki jih je plačal med leti 2009 in 2011 ni bila cenejša od 100 evrov, Dnevnik pa je pridobil informacije, da je za več poletov plačal le po nekaj deset evrov. Virant bo zato zbral točne podatke o cenah vseh letalskih vozovnic in jih predočil javnosti. Napovedal je tudi, da bo odstopil z vseh funkcij, če se bo ugotovilo, da je naredil nekaj nezakonitega ali neetičnega, je poročal časnik Dnevnik.

To bodo poskušali preveriti tudi na Adrii Airways, je danes poudaril Anžur.

»Tisto, kar oni prikazujejo (Dnevnik, op. p.), je le tako imenovana voznina, vendar je cena letalske vozovnice sestavljena tudi iz drugih stroškov. Adria Airways v ceni letalske vozovnice zaračuna še druge stroške, kot so dodatek na gorivo in druge letališke takse. Prav to so tisti podatki, ki jih moramo preveriti,« je poudaril Anžur. Raziskali bodo tudi, kako je mogoče, da so informacije o cenah letalskih vozovnic posameznih potnikov sploh pricurljale v javnost.

Izdajanje cenejših ali brezplačnih vozovnic je bilo vsaj v rednih letalskih družbah vsaj doslej dokaj običajna praksa. V Dnevniku navedeni prejemniki poceni letalskih kart zase - tudi za zasebne lete - in za svoje družinske člane, so vse trditve za različne medije zavrnili. Tadej Tufek je pojasnil, da so bile vozovnice izdane po pravilniku, da pa njegova družina, medtem ko je bil prvi mož Adrie Airways, ni tako nikoli letela. Maks Tajnikar pravi, da je vedno letel v skladu s pravili in da je bolje, če se sedež proda poceni, kot pa da letalo leti prazno. Bivši poslanec v evropskem parlamentu Miha Brejc ima dokaze, da ni letel poceni.

Kdo bo odgovoren za letalsko varnost v Adrii?

Pozno popoldan so iz Adrie sporočili, da bodo vse dokumente o poceni letalskih agencijah predali Komisiji za preprečevanje korupcije (KPK). Ta bo preverila, ali so bile z izdajo letalskih vozovnic po posebnih pogojih kršene materialne in etične norme, je napovedal Mark Anžur. Potrdil je tudi, da bo kandidiral na razpis za funkcijo predsednika uprave. Razpis za mesto člana oziroma predsednika uprave družbe je odprt do 30. aprila.

Male delničarje pa skrbi, kdo bo poslej odgovoren za letalsko varnost na Adrii. Na današnji skupščini so delničarji namreč potrdili predlog uprave, po katerem odgovorni vodja letalske družbe (Accountable Manager), ki je odgovoren za zagotavljanje letalske varnosti, ne bo več nujno predsednik uprave. Odgovornega vodjo bo imenoval nadzorni svet družbe.

V društvu Mali delničarji Slovenije so že napovedali izpodbijanje tega sklepa, saj menijo, da bi to lahko imelo usodne posledice za varnost v letalskih prevozih.

»Če se Adrii v tujini pokvari letalo, odgovorni vodja letalske družbe dvigne telefon, oddobri popravilo in zagotovi s svojo funkcijo plačilo te storitve. V tujini se ta funkcija vedno veže bodisi s predsednikom uprave ali s članom uprave za finance, saj le ta lahko suvereno odloča o plačilu morebitnega potrebnega nujnega popravila letala v tujini. Današnja skupščina pa je sprejela sklep, da je za zagotavljanje letalske varnosti lahko odgovoren kdorkoli, ne le predsednik uprave. To je v nasprotju z mednarodnimi standardi in priporočili letalskih agencij in ima lahko usodne posledice za varnost. Na to smo opozorili na skupščini, vendar nismo naleteli na posluh,« je pojasnil Stankovič. Ob tem je spomnil, da je že leta 2008 bil poskus, da bi odgovornega vodjo letalske družbe ločili od predsednika uprave, vendar slovenska agencija za letalsko tega ni oddobrila.

Na skupščini so delničarji potrdili tudi predlog uprave o poenostavljenem zmanjšanju osnovnega kapitala družbe za namene pokrivanja izgube. Adria Airways je lani ustvarila 10,8 milijona evrov čiste izgube, kar je 10,2 odstotka manj kot leta 2011, ko je znašala dobrih 12 milijonov evrov, a nekoliko slabše od načrta prestrukturiranja, ki je za lani predvidel 7,5 milijona evrov izgube. Kapital družbe se bo zmanjšal s dosedanjih 17,7 milijona evrov za 14,2 milijona evrov na 3,5 milijona evrov.

»To pomeni, da Adria po zmanjšanju osnovnega kapitala tako rekoč ne bo več imela malih delničarjev,« je poudaril Stankovič. Namen zmanjšanja osnovnega kapitala je kritje prenesene izgube v višini 10,3 milijona evrov in prenos 3,9 milijona evrov v kapitalske rezerve družbe. Zmanjšanje kapitala bodo izvedli z združevanjem delnic, in sicer v razmerju 0,2 nove delnice za vsako eno dosedanjo delnico.

Delničarji so obravnavali tudi letno poročilo za lani ter upravi in nadzornemu svetu podelili razrešnico za leto 2012.

portalov

Tuje novice iz regije

Production by Sapiens, d.o.o.
Hosting by Sapiens, d.o.o.