Draga za slehernika, nizkocenovnik za elito

NatisniNatisni

Medij: Dnevnik Avtorji: Katja Svenšek, Vesna Vuković Teme: Mali delničarji Rubrika / Oddaja: Poslovni Dnevnik Datum: 25. 04. 2013

Protikorupcijska komisija bo imela očitno v prihodnjih mesecih veliko dela, saj so se na seznamu tistih, ki so prejemali ugodnosti Adrie Airways, znašli notranji minister, predsednik uprave Zavarovalnice Triglav, veleposlanik, evropski poslanec in nekdanji predsednik upravnega odbora Adrie, ki bi moral nadzorovati delo vodstva družbe.

Po naročilu vodstva Adrie so ceneje ali celo brezplačno tudi na zasebne poti leteli minister Gregor Virant, nekdanji evropski poslanec Miha Brejc, predsednik uprave Zavarovalnice Triglav Matjaž Rakovec, nekdanji predsednik upravnega odbora Adrie Airways Maks Tajnikar in veleposlanik v Londonu Iztok Jarc. A tu se seznam tistih, ki so si pustili plačati poti, ne konča...

Nekdanji predsednik upravnega odbora Adrie Airways Maks Tajnikar z družino, trenutni minister za notranje zadeve Gregor Virant z družino, predsednik uprave Zavarovalnice Triglav Matjaž Rakovec z družino, veleposlanik Republike Slovenije v Londonu Iztok Jarc z družino in nekdanji evropski poslanec Miha Brejc z družino so le nekateri, ki so bili v letih 2010 in 2011 po naših informacijah deležni cenovno ugodnejše vozovnice Adrie Airways. Večini omenjenim je Adria po ugotovitvah interne revizije cenejše vozovnice odobrila po naročilu nekdanjega predsednika uprave Tadeja Tufka, nekdanjega komercialnega direktorja Tomaža Kostanjška in njegovega pomočnika Tomaža Škofica.

Tajnikar: Letel sem v skladu s pravili in prodajnimi akcijami

Potem ko smo včeraj v Dnevniku razkrili izsledke interne revizije poslovanja Adrie Airways, ki je ugotovila domnevno sporno podeljevanje letalskih vozovnic po zelo nizkih cenah ali celo zastonj, smo vprašanja naslovili na vse zgoraj omenjene potnike Adrie Airways. Edini, ki je potrdil uporabo letalskih vozovnic s popustom, je nekdanji predsednik upravnega odbora Tajnikar. Pojasnil je, da je cenejše vozovnice prejel v skladu s pravilnikom Adrie Airways, in zanikal naše navedbe, da pravilnik o dodeljevanju vozovnic pred letom 2011 ni obstajal. Poročali smo, da je podeljevanje cenejših vozovnic zaposlenim v letalski družbi in njihovim družinskim članom stalna praksa večine letalskih družb, po zagotovilu Tajnikarja pa je v Adrii to »po zgledu tujih letalskih družb« veljalo tudi za člane nadzornega sveta in upravnega odbora.

»Po mojem spominu sem v času predsednikovanja letel z družino dvakrat na krajših letih, vedno v skladu s pravili ali prodajnimi akcijami, ki jih je ponujala Adria Airways vsem potnikom,« je pojasnil Tajnikar. Po naših neuradnih informacijah naj bi Tajnikar zase in za člane družine za povratne vozovnice v London odštel deset evrov, medtem ko je vozovnica z letališkimi taksami za omenjeni let za druge potnike stala v povprečju 250 evrov. »Na popuste v takih primerih po zakonu ni bilo treba plačati dohodnine, ker nisem bil zaposlen v Adrii Airways in ker je pravilnik veljal za vse zaposlene, prodajne akcije pa za vse kupce,« je dodal.

Na vprašanje, ali je z vidika nadzora nad družbo po njegovem mnenju primerno, da je predsednik upravnega odbora deležen storitev te družbe po nižjih cenah ali celo brezplačno, je Tajnikar odgovoril, da se mu zdi primerno, da leti predsednik nadzornikov z družbo, »ki ji predseduje, in da ne potuje s konkurenti«. Ob tem je pojasnil, da sta nadzorni svet in upravni odbor menila, da »so te možnosti v korist družbe«. Po njegovih besedah je omenjeni pravilnik dovoljeval dostop le do praznih sedežev, zato so vsi »z nakupom takšnih vozovnic zagotovili Adrii Airways dodatni prihodek, ki ga sicer ne bi bilo«. Naj ob tem omenimo, da je Adria ugodnejše vozovnice za Tajnikarja in člane družine izdala po navodilu Tufka, ki ga je Tajnikar nadzoroval.

Na ministrstvu za notranje zadeve, ki ga vodi Gregor Virant, so nam včeraj pojasnili, da je minister v tujini na službenem potovanju, zato na naša vprašanja ni mogel odgovoriti. Izdajo vozovnic za člane Virantove štiričlanske družine v Pariz po ceni okoli 40 evrov, kar je okoli 220 evrov manj, kot je znašala povprečna cena vozovnice za omenjeno pot, je po naših informacijah naložil Kostanjšek. Ta je po naših informacijah odobril tudi vozovnico za Viranta v Skopje, za katero naj bi ta odštel 41 evrov, čeprav je povprečna cena vozovnice z letališkimi taksami za omenjeno pot takrat znašala 226 evrov.

Najpogosteje pa je med uporabniki cenejših vozovnic mogoče zaslediti predsednika uprave Zavarovalnice Triglav Matjaža Rakovca in člane njegove družine. Vse vozovnice Rakovcu so bile po naših informacijah izdane po navodilu Tufka. Za pot v London naj bi leta 2010 trije člani družine odšteli 40 evrov po vozovnici, čeprav je povprečna cena znašala več kot 250 evrov. Za pot v München naj bi odšteli 28 evrov, kar je več kot 200 evrov manj od takratne povprečne cene vozovnice, pot na Islandijo naj bi jih stala 30 evrov po vozovnici, kar je skoraj 200 evrov manj, kot je znašala takrat povprečna cena vozovnice. Pot v Pariz naj bi jih stala nekaj več kot 40 evrov po vozovnici, katere povprečna cena je takrat znašala okoli 130 evrov. V zavarovalnici Triglav so zanikali, da bi Rakovec kot predsednik uprave zavarovalnice koristil cenejše vozovnice Adrie Airways, medtem ko o zasebnih potovanjih Matjaža Rakovca molčijo. »Nakupi letalskih kart so v Zavarovalnici Triglav urejeni s pravilnikom o nabavi osnovnih sredstev, materialov in storitev, ki ureja proces nabave v podjetju, ter potekajo v skladu s izpogajanimi pogoji,« so navedli. Na dodatno vprašanje, ali pravilnik ureja tudi nakupe letalskih vozovnic za zasebna potovanja predsednika uprave in člane njegove družine, niso odgovorili.

Večinoma plačane zgolj pristojbine

Veleposlanik Republike Slovenije v Londonu Iztok Jarc, sicer nekdanji kmetijski minister, ki naj bi po naših informacijah sam za let v Pariz odštel 48 evrov, člani njegove družine pa dobrih 11 evrov, na naša vprašanja ni odgovoril. Jarc naj bi ugodnejše vozovnice, ki so takrat za isto pot v povprečju stale 263 evrov, prejel kot veleposlanik po naročilu Tufka. Prav tako na vprašanja ni odgovoril nekdanji evropski poslanec Miha Brejc, ki naj bi za let v Bruselj odštel 33 evrov, prav tako člani njegove družine. Povprečna cena vozovnice je takrat znašala 408 evrov, vozovnice pa naj bi mu bile izdane po naročilu Tufka.

Vse omenjene cene, ki so jih za različne poti odšteli koristniki letalskih vozovnic, vključujejo po naših informacijah tudi letališke pristojbine. V veliki večini so vozovnice tako prejeli brezplačno, plačali pa zgolj pristojbine.

Čeprav so na dolgem seznamu prejemnikov brezplačnih ali cenovno zelo ugodnih vozovnic, s katerim razpolagamo na Dnevniku, med drugim celo sodniki in pripadniki policije, smo v prvi fazi izpostavili politike, nekdanjega predsednika upravnega odbora Adrie Airways in predsednika uprave največje zavarovalnice v državni lasti. Kodeks etike Združenja menedžer sicer pravi, da menedžer ne sme dajati ali sprejemati daril, katerih vrednost presega običajno prakso. Zakon o integriteti in preprečevanju korupcije pa medtem določa, da funkcionar ne sme sprejemati daril ali drugih koristi v zvezi z opravljanjem funkcije, razen protokolarnih daril in priložnostnih daril manjše vrednosti. Na komisiji za preprečevanje korupcije so nam pojasnili, da bodo, »glede na to, da je Adria Airways družba v večinski državni lasti, in glede na to, da je sprejemanje daril za funkcionarje regulirano in omejeno področje, ki ga nadzoruje komisija«, preverili, ali v tem primeru obstajajo sumi kršitev, za odkrivanje katerih je komisija pristojna.

Ali je nekdanje vodstvo Adrie za izmišljenimi obtožbami na račun novinarke Dnevnika?

Po našem razkritju spornih ravnanj nekdanjih vodilnih v Adrii Airways so se očitno aktivirali tisti, ki jih naša razkritja izsledkov interne revizije obremenjujejo. Na nekatere medije so namreč posredovali anonimko o službenih potovanjih prejšnjega vodstva letalske družbe, Klemna Boštjančiča in Roberta Vuge, o domnevnih ugodnostih, ki naj bi jih bila deležna s strani Adrie. V anonimki se je pojavilo tudi ime novinarke Dnevnika in avtorice številnih člankov o Adrii Airways Katje Svenšek, ki ji anonimneži očitajo letalske karte na račun Adrie, gostovanje v hotelih in uporabo Adriinega službenega vozila BMW. Gre za izmišljotine in konstrukt, saj noben očitek na račun naše novinarke ne drži, kar bo časopisna hiša Dnevnik v nadaljnjih pravnih postopkih tudi dokazala.

Anonimka se je pojavila že pred mesecem dni, ko smo začeli razkrivati prve izsledke interne revizije, ki je ugotovila veliko oškodovanje Adrie in zaradi česar je nekdanje in sedanje vodstvo že vložilo odškodninske tožbe in kazenske ovadbe. Očitno poskuša ekipa nekdanjega predsednika uprave Adrie Tadeja Tufka, ki kljub temu, da je Adrio zapustil pred leti, po naših podatkih vsebino anonimke pozna, utišati medije, minimalizirati svojo odgovornost in preusmeriti pozornost. Uredništvo Dnevnika

Zakon o integriteti in preprečevanju korupcije določa, da funkcionar ne sme sprejemati daril ali drugih koristi v zvezi z opravljanjem funkcije, razen protokolarnih daril in priložnostnih daril manjše vrednosti

 

portalov

Tuje novice iz regije

Production by Sapiens, d.o.o.
Hosting by Sapiens, d.o.o.