Vozovnice za izbrance celo zastonj

NatisniNatisni

Medij: Dnevnik Avtorji: Vesna Vuković, Katja Svenšek Teme: Mali delničarji Rubrika / Oddaja: Poslovni Dnevnik Datum: 24. 04. 2013

Interna revizija v Adrii Airways je po naših informacijah razkrila, da so se s pomočjo nekdanjega vodstva s Tadejem Tufkom na čelu na račun našega največjega letalskega prevoznika okoriščali politiki s svojimi družinskimi člani, gospodarstveniki, bankirji, javne osebnosti... Za vozovnice so odšteli vsega deset evrov ali pa so bile te zanje celo zastonj.

Nepravilnostim pri vodenju nacionalne letalske družbe Adrie Airways v minulih letih, ko se je družbo dejansko vzdrževalo pri življenju z vsakokratnimi dokapitalizacijami, ni videti konca. Poročali smo že o več sto tisoč evrov visokih provizijah posrednikom za prodajo letalskih vozovnic, ki dela dejansko nikoli niso opravljali, o libijskih poslih z nafto, ki kljub visokim stroškom za letalsko družbo nikoli ni prispela do Adriinih letal, in o spornih poslih v hčerinski družbi Amadeus. Poleg omenjenih poslov naj bi notranja revizija po naših informacijah odkrila tudi podeljevanje letalskih vozovnic, ki naj bi se delile »izredno po domače«.

Cenejše vozovnice tudi za družinske člane politikov, gospodarstvenikov, manekenke...

Vozovnice za nekaj deset evrov ali celo brezplačne vozovnice je v minulih letih, ko je Adrio vodil Tadej Tufek, po naših neuradnih, a zanesljivih informacijah prejelo več slovenskih politikov, med njimi tudi nekdanji in celo aktualni ministri in njihovi družinski člani, družinski člani nekdanjega predsednika nadzornega sveta Adrie, nekdanji evropski poslanec in njegova družina, vodilni v družbah v večinski državni lasti in njihovi družinski člani, lobisti, manekenke, športniki, bankirji in drugi.

Naj omenimo, da vse letalske družbe svojim zaposlenim, zaposlenim pri drugih letalskih družbah in njihovim družinskim članom ter zaposlenim v drugih podjetjih iz letalske in turistične industrije, ki so na službeni poti v korist letalske družbe, omogočajo nakup vozovnic po ugodnejši ceni. A Adria Airways je v minulih letih očitno močno razširila nabor upravičencev za cenejše ali celo brezplačne letalske vozovnice. Pri slednjih naj bi Adria krila celo stroške letaliških taks.

V letih 2009, 2010 in 2011 naj bi Adria tako izdala več kot 1500 vozovnic po posebnih pogojih, več kot 1300 teh v letih 2009 in 2010. Več kot 260 letalskih vozovnic je bilo samo v letih 2010 in 2011 od tega podeljenih uporabnikom, ki niso sodili v nobeno od zgoraj omenjenih upravičenih kategorij. Ob tem naj bi preiskava ugotovila, da za omenjeno število vozovnic ni mogoče najti razloga, zakaj je nekdo za vozovnico plačal zgolj nekaj deset evrov ali jo dobil celo zastonj. Za vseh več kot 260 vozovnic skupaj, in večinoma gre za povratne lete, naj bi Adria prejela dobrih 5000 evrov oziroma v povprečju manj kot 20 evrov za vozovnico. Na drugi strani bi dejanska cena omenjenih vozovnic v prodaji brez upoštevanja letalskih taks znašala več kot 55.000 evrov, kar je v povprečju dobrih 210 evrov za vozovnico. Revizija naj bi tako ugotovila, da bi lahko oškodovanje Adrie znašalo okoli 50.000 evrov. Dodatno težavo bi lahko Adrii predstavljale vozovnice, ki so bile izdane brezplačno, saj bi morala družba v tem primeru obračunati in plačati tudi dohodnino.

Šefi poslali zgolj ime, priimek in cilj potovanja

Srž problema naj bi se skrivala v dejstvu, da Adria Airways do leta 2011 ni imela nobenega pravilnika, ki bi določal pogoje za podeljevanje vozovnic pod posebnimi pogoji. Vozovnice naj bi tako odobravali vodilni v družbi, med njimi nekdanji predsednik uprave Tufek, a večinoma nekdanji komercialni direktor Adrie Tomaž Kostanjšek (zdaj prvi mož Kompasa) in njegov pomočnik Tomaž Škofic. Slednji je pod novim predsednikom uprave Adrie Markom Anžurjem medtem napredoval, pa čeprav naj bi ga družba lani, ko je to še vodil Klemen Boštjančič, ovadila zaradi domnevno fiktivnih pogodb za posredništvo pri prodaji vozovnic. Tufkov vodilni kader naj bi posredoval zgolj ime in priimek prejemnika vozovnice ter cilj potovanja, za katerega naj se vozovnica izda, medtem ko razlogov za cenejšo ali brezplačno vozovnico po neuradnih informacijah niso navajali.

Pravilnik, ki ureja področje izdajanja letalskih vozovnic pod posebnimi pogoji, je sprejela šele prejšnja uprava v sestavi Boštjančiča in Roberta Vuge in v skladu s tem pravilnikom sta lahko po naših informacijah brezplačne karte oziroma karte s popusti odobravala le izvršna direktorja, vsaka tako izdana vozovnica pa je zahtevala obrazložitev.

Predsednika uprave Adrie Airways Anžurja, ki je bil kot nekdanji vodja komercialnega sektorja zagotovo seznanjen z ugotovitvami revizije glede spornega podeljevanja vozovnic, smo vprašali, ali je družba na podlagi ugotovitev interne revizije že ukrepala. A so v Adrii potrdili, da iz interne revizije izhaja obstoj utemeljenosti odškodninskih tožb, a kot kaže, Anžur reviziji, ki je bila opravljena, ko je Adrio še vodil Boštjančič, ne zaupa povsem. »Ker obstaja utemeljena verjetnost, da revizija ni zajela vseh dejstev, temveč zgolj obremenilna, in s tem ne odraža resničnega dejanskega stanja v zadevah oziroma pravega obstoja škode, bo družba z namenom, da se ugotovi resnično in pravo dejansko stanje ter razišče vsa dejstva, pomembna za razjasnitev zadeve, izvedla vse potrebne postopke ter pridobila dodatna pravna mnenja,« so nam namreč pojasnili v Adrii. Ob tem so dodali, da pa bodo v primeru izkazanih odškodninskih odgovornosti izvedli vse postopke, da se škoda povrne.

Da se Anžurju zdaj postavlja dvom, je dokaj nenavadno, saj je bil do imenovanja na mesto predsednika uprave Adrie decembra lani član najožjega vodstva celo pristojen za komercialo. Ob tem velja omeniti, da bi lahko morebitne odškodninske tožbe tudi zastarale, saj naj bi zanje veljal triletni zastaralni rok, ki pa bi se verjetno nanašal na datum izdaje oziroma uporabe letalske vozovnice. Zagotovo pa velja ob tem omeniti, da nekateri koristniki cenovno zelo ugodnih letalskih vozovnic še vedno zasedajo visoke položaje.

 

portalov

Tuje novice iz regije

Production by Sapiens, d.o.o.
Hosting by Sapiens, d.o.o.