Državni letalski prevoznik tik pred prodajo

NatisniNatisni

Medij: Dnevnik Avtorji: Svenšek Katja in Vesna VukovićSklici  Teme: Gospodarstvo Rubrika / Oddaja: Poslovni Dnevnik Datum: 26. 03. 2013

Adria Airways je očitno tik pred prodajo, saj se država in banke, lastnice družbe, z morebitnimi kupci pogajajo že o izboljšanju zavezujočih ponudb. Ob tem se poraja vprašanje, ali se ne mudi predvsem švicarskemu svetovalcu pri prodaji, ki naj bi se mu pogodba iztekla še pred koncem meseca.

Po več mesecih zatišja in brez kakršnih koli informacij o postopku prodaje državnega letalskega prevoznika Adrie Airways je ta očitno v zaključni fazi. Ne da bi upravljalci državnega deleža Adrie javnost kadar koli v preteklih mesecih seznanili o interesu vlagateljev za nakup družbe, v katero je država v minulih letih vložila okoli 85 milijonov evrov, ta trenutek ti že vodijo pogajanja za izboljšanje zavezujočih ponudb.

Ob tem se postavlja vprašanje, komu se s prodajo bolj mudi – državi in bankam ali svetovalcu pri prodaji, ženevski družbi za svetovalne storitve Barons Financial Services. Tej naj bi se namreč po naših neuradnih informacijah še pred koncem marca iztekla pogodba za iskanje kupca Adrie. Družba Barons je že prejela plačilo za pripravo dokumentacije in izvedbo postopka, in to je po trditvah naših virov znašalo 250.000 evrov, medtem ko naj bi preostali del plačila ne glede na iztrženo ceno prejela ob zaključku postopka, neuradno med 500.000 in 600.000 evrov.

Favorit nemška Intro Aviation

»Postopek prodaje družbe Adrie Airways poteka po predvideni dinamiki. Trenutno potekajo pogajanja za izboljšanje zavezujočih ponudb. Finančni svetovalec je prejel za pripravo dokumentacije in izvedbo postopka fiksno plačilo. Variabilni del pa je odvisen od uspešnosti zaključenega postopka prodaje,« so nam pojasnili v Slovenski odškodninski družbi (Sod), kjer naložbo v Adrii upravlja Robert Biček, a ključne odločitve sprejema vodstvo Soda. Ta po ukinitvi Agencije za upravljanje kapitalskih naložb (AUKN) v prehodnem času upravlja državni delež Adrie. V Sodu trdijo, da konzorcija prodajalcev ne preganja noben končni rok za podpis pogodbe, a naši viri medtem poudarjajo, da bi lahko do prodaje Adrie prišlo že v kratkem.

Čeprav potrebuje Sod za upravljanje državnih deležev v podjetjih soglasje državnega zbora, pa o prodaji Adrie Airways poslanci (in člani vlade) najbrž ne bi več odločali. Državni zbor je namreč Adrio na seznam naložb za prodajo uvrstil že oktobra leta 2011, a v skladu s takratno odločitvijo bi morala država, ki obvladuje skupaj z državno PDP nekaj manj kot 72 odstotkov Adrie, v družbi ohraniti 25 odstotkov plus eno delnico. V klasifikaciji naložb Slovenskega državnega holdinga (SDH) je za prodajo predviden celoten 70-odstotni državni delež Adrie Airways, a klasifikacije državni zbor še ni sprejel.

Kot smo že večkrat poročali, si za prodajo Adrie Airways najbolj intenzivno prizadevajo banke upnice, ki so v lastništvu družbe pristale s konverzijo terjatev, največja med njimi pa je s skoraj 20-odstotnim deležem NLB. Skupaj imajo banke upnice (poleg NLB še Abanka, Hypo in Unicredit) v lasti skoraj 28-odstotni delež Adrie in po naših informacijah se bo delež bank, ki ne želijo obstati v lastništvu družbe, prodajal kot prvi. Če bodo upravljalci državnega deleža Adrie sledili v državnem zboru potrjeni prodaji Adrie, bodo 25 odstotkov družbe plus eno delnico očitno obdržali.

V Sodu so nam odgovor na vprašanje, koliko zavezujočih ponudb so prejeli, obljubili za danes, po naših informacijah pa je Barons pred prodajalce Adrie pripeljal nemško družbo Intro Aviation, avstrijsko družbo Welcome Aviation Group in nizozemsko Panta Holdings. Ali so vsi ti oddali zavezujočo ponudbo, ni znano. Na poziv za zbiranje nezavezujočih ponudb naj bi se odzvale še družbe ND Capital, Privatair s sedežem v Švici in češka družba Odien Group. Največ možnosti za nakup ima po trditvah naših virov družba Intro, ki da jo favorizira tudi Barons, a dejansko naj bi igrala zgolj vlogo posrednika, medtem ko se kot končni kupec čez čas omenja Air Berlin.

Če bi bil končni kupec Adrie dejansko nemški Air Berlin in bi pri tem najprej provizijo v višini več sto tisoč evrov prejela švicarska svetovalna družba, nato pa kot posrednik še nemška družba Intro Aviation, bi bilo to za državo kot prodajalko deleža vse prej kot sprejemljivo. Zdaj že nekdanje vodstvo Adrie se je namreč znašlo v nemilosti prav tako nekdanjega državnega sekretarja na ministrstvu za finance Dejana Krušca po naših informacijah najprej zato, ker je vztrajalo pri strateškem lastniku, na zagovor h Krušču pa naj bi bilo klicano tudi zato, ker naj bi ga zanimalo, zakaj se srečujejo s predstavniki Air Berlina. Prav tega je nekdanje vodstvo Adrie neuradno želelo videti kot prvega kupca brez posrednikov.

Boštjančiča odnesla privatizacija?

Zadnji dogodki tako pritrjujejo neuradnim informacijam iz zadnjih mesecev, da bi lahko bil glavni razlog za razrešitev nekdanjega predsednika uprave Adrie Klemna Boštjančiča povezan prav s privatizacijo družbe. Boštjančič je sicer vseskozi vztrajal, da je privatizacija nujna, a s čim večjim izkupičkom države kot lastnice družbe, očitno pa so imeli glavni akterji na sam postopek prodaje različne poglede. Tako naši viri zdaj pojasnjujejo, da je zgolj dan pred Boštjančičevo razrešitvijo razloge zanjo na ministrstvo za finance prišel pojasnit sam član uprave AUKN, zdaj predsednik uprave Soda, Peter Ješovnik. Da je bila razrešitev Boštjančiča dogovorjena med NLB, AUKN in finančnim ministrstvom, smo poročali že decembra lani, medtem ko je na primer predstavnike Unicredit banke razrešitev predsednika uprave Adrie presenetila.

Ključni kamen spotike naj bi bila med drugim tudi želja posameznikov, tako iz AUKN kot švicarske svetovalne družbe, da se vrednost Adrie Airways pred prodajo zniža. Pri tem naj bi računali tudi na ponovno cenitev letal, na kar pa prejšnje vodstvo ni pristalo, saj da se cene rabljenih letal opredeljujejo na podlagi sklenjenih poslov v letalskem prometu in takšne cene so vsak mesec javno objavljene. Ali je nova uprava Adrie pod vodstvom Marka Anžurja naročila nove cenitve letal, ni znano.

Vleče pa novo vodstvo Adrie medtem že poteze, ki bi lahko pripeljale do znižanja vrednosti premoženja družbe. Ta je tako konec prejšnjega tedna že objavila razpis za prodajo hangarja in letališke ploščadi v Cerkljah, pripravljajo se na prodajo letalske šole in družbe Amadeus, zmanjševanje premoženja, zlatih rezerv družbe, pa bi vplivalo tudi na znižanje kapitala. A ta, tako kot likvidnost družbe, že zdaj ni blesteč. Postavlja se celo vprašanje, ali bo Adria prejela revizorsko mnenje brez pridržka, saj naj bi obstajal dvom o sposobnosti podjetja, da nadaljuje kot delujoče podjetje. Za to je poskrbela tudi NLB, ki je ob odobritvi revolving posojila konec septembra lani od Adrie zahtevala doseganje ustrezne višine kapitala, v nasprotnem primeru pa si je zagotovila možnost odpoklica posojil, kar bi družbo pahnilo v stečaj. Da se tudi NLB pod vodstvom Janka Medje očitno mudi s prodajo Adrie, pa kažejo neuradne informacije, da je NLB minuli teden odstopila od zahtevanega doseganja kapitala oziroma sankcij, ki bi jih lahko banka v nasprotnem primeru uresničila, in s tem očitno poskusila pomiriti revizorje.

Da se s prodajo res mudi, torej nakazuje več dejavnikov, medtem pa ni jasno, ali je s postopkom sploh seznanjen kateri od predstavnikov nove vlade Alenke Bratušek. Tudi odgovor na vprašanje, ali so s prodajo za razliko od javnosti seznanili vsaj katerega od pristojnih ministrov, so nam v Sodu obljubili za danes.

500.000 do 600.000 evrov naj bi za pripravo dokumentacije in izvedbo postopka prodaje prejela švicarska družba Barons.

 

portalov

Tuje novice iz regije

Production by Sapiens, d.o.o.
Hosting by Sapiens, d.o.o.